Svar: Spiser for lidt pr. gang

9. august 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mie

Tak for dit brev :)

Nogle gange kan det hjælpe at skifte til en anden type flaskesut - altså en helt anden model, et andet fabrikat. Aventsutterne er f.eks. i slikone og det kunne f.eks. være et forsøg værd at prøve med en sut i naturgummi i stedet, for at se om det gør en forskel.

Det kan også nogle gange hjælpe at skifte til en anden type modermælkserstatning. Nogle gange handler det om at barnet er lidt træt af at få den samme smag flere gange om dagen, dag ud og dag ind. Modermælkserstatning smager meget forskelligt alt efter hvad produkt du vælger, så du kan prøve at købe en anden type og se om han bedre kan lide det.

Det kan også være at Hjalte er inde i en periode, hvor han måske begynder at slatspise og slatsove lidt. Det ses ofte i 3-4 måneders alderen og handler om at han nu har en alder, hvor han er lagt mere opmærksom på verden og dermed på hvad der sker omkring ham. Alting er så spændende og han er langt mere interesseret i at følge med i hvad der foregår omkring ham end i at spise.

Det kan her være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil være en rigtig god idé at give ham flaske, som del af hans putteritual, så han altid får mælk inden han skal sove. I takt med at han begynder med lidt skemad, kommer denne rytme naturligt mere ind, så han får skemad og vand af kop når ...

Annonce

... han vågner af en lur og får sin flaske med mælk før han så puttes til at sove.

Det er helt okay at han lige nu måske har brug for lidt mælk når han vågner og igen før han skal sove - det kan være en god måde at få sikret ham ekstra mælk på, så hans behov stadig dækkes. Og så skal du så medtænke at han på sigt vil skulle have lidt skemad og vand, når han vågner og så mælk inden han skal sove, så rytmen stille og roligt indarbejdes allerede nu ... :)

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner evt og får lidt ekstra flaske, når dagen starter.

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes evt. små smagsprøver af lidt grød, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur f.eks. kl 13 - tidsunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han sover

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16-17: Flaske

Sover dagens 3 lur

Aften: Her indføres grøntsagsmos senere, men ikke nu. Det er godt at starte om dagen først og måske er det stadig for tidligt med skemad, men det er for at give en idé om, hvordan rytmen fremover kan være :)

Flaske og puttes til natten: tidspunktet afhænger af hvor sen den sidste lur ligger

Sen aften 23-24: Flaske

Midt nat 03: Flaske

Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan I kan komme videre og hvad du kan forvente lige nu - og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder