Svar: Spiser for lidt pr. gang
9. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Nogle gange kan det hjælpe at skifte til en anden type flaskesut - altså en helt anden model, et andet fabrikat. Aventsutterne er f.eks. i slikone og det kunne f.eks. være et forsøg værd at prøve med en sut i naturgummi i stedet, for at se om det gør en forskel.
Det kan også nogle gange hjælpe at skifte til en anden type modermælkserstatning. Nogle gange handler det om at barnet er lidt træt af at få den samme smag flere gange om dagen, dag ud og dag ind. Modermælkserstatning smager meget forskelligt alt efter hvad produkt du vælger, så du kan prøve at købe en anden type og se om han bedre kan lide det.
Det kan også være at Hjalte er inde i en periode, hvor han måske begynder at slatspise og slatsove lidt. Det ses ofte i 3-4 måneders alderen og handler om at han nu har en alder, hvor han er lagt mere opmærksom på verden og dermed på hvad der sker omkring ham. Alting er så spændende og han er langt mere interesseret i at følge med i hvad der foregår omkring ham end i at spise.
Det kan her være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil være en rigtig god idé at give ham flaske, som del af hans putteritual, så han altid får mælk inden han skal sove. I takt med at han begynder med lidt skemad, kommer denne rytme naturligt mere ind, så han får skemad og vand af kop når han vågner af en lur og får sin flaske med mælk før han så puttes til at sove.
Det er helt okay at han lige nu måske har brug for lidt mælk når han vågner og igen før han skal sove - det kan være en god måde at få sikret ham ekstra mælk på, så hans behov stadig dækkes. Og så skal du så medtænke at han på sigt vil skulle have lidt skemad og vand, når han vågner og så mælk inden han skal sove, så rytmen stille og roligt indarbejdes allerede nu ... :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner evt og får lidt ekstra flaske, når dagen starter.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes evt. små smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur f.eks. kl 13 - tidsunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han sover
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3 lur
Aften: Her indføres grøntsagsmos senere, men ikke nu. Det er godt at starte om dagen først og måske er det stadig for tidligt med skemad, men det er for at give en idé om, hvordan rytmen fremover kan være :)
Flaske og puttes til natten: tidspunktet afhænger af hvor sen den sidste lur ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Flaske
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan I kan komme videre og hvad du kan forvente lige nu - og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske